puber uit bed

De wekker gaat en de strijd begint. Iedere ochtend begint met een puber uit bed zien te krijgen. In het begin kom je nog vriendelijk en liefelijk over. Maar als de minuten verstrijken en de puber nog steeds niet uit bed is, neemt het schreeuwen en de onmacht het van je over.

Geen leuk begin van de dag

Het verplaatsen van de Eiffeltoren lijkt nog gemakkelijker dan je tiener uit bed te krijgen. Wanneer je puber kreunt, steunt, je negeert en zich weer omdraait, is dat natuurlijk uitermate frustrerend. Er is niet zo irritant om je puber uit bed te moeten trekken met geschreeuw. Je dag begint niet echt gezellig, zullen we maar zeggen.

Inmiddels is je puber uit bed, maar je bloeddruk ook behoorlijk gestegen. Je moet nu tegen een chagrijnige porum aankijken, die het ook nog aandurft om jou de schuld te geven dat hij mogelijk te laat op school komt.

Het ligt niet aan jou!

Eén schrale troost! Je bent niet de enige die zich in allerlei bochten wringt om een puber ’s morgens op gang te krijgen. Het ligt niet aan jou! En in de meeste gevallen ook niet echt aan je tiener. Maar aan hun ‘lichaam’. Want zodra kinderen de tienerjaren bereiken, verschuift hun biologische klok.

Vóór de puberteit was slapen om 20.00 of 21.00 uur de norm. Zodra ze in de puberteit komen, worden ze (schijnbaar ’s nachts) nachtbrakers die pas om 22.00 uur, 23.00 uur of soms zelfs middernacht in slaap kunnen vallen.

Maar gezien het feit dat tieners gemiddeld nog negen uur slaap nodig hebben, is het logisch dat ze totaal uitgeput zijn en moeten vechten om hun ogen te openen.

Hoe krijg ik mijn puber uit bed?

Ouders van pubers gaan dan ook massaal op zoek naar hoe je een puber uit bed kunt krijgen. Gelukkig zijn er wel manieren om deze dagelijkse strijd te verbeteren. En om je tiener zonder al te veel irritaties uit bed te trekken.

Stop ermee!

Hoe krijg ik mijn puber uit bed? Nou door te stoppen met hem uit bed te trekken! Zo eenvoudig is de eerste oplossing om je puber uit bed te krijgen. Je hoeft alleen maar je strijdbijl neer te leggen en je puber zelf uit bed te laten komen.

De simpele redenatie is als volgt. Als je herhaaldelijk op de deur van je kind bonkt om hem wakker te krijgen of door hem daadwerkelijk uit zijn bed te trekken, werk je harder om je kind wakker te krijgen dan hijzelf. Dus waarom zou je kind zelf opstaan als jij bereid bent het voor hem te doen? Ja, zo lui zijn pubers echt! Als ze weten dat ze pas echt hoeven op te staan wanneer jij dreigt met ijswater, waarom zou hij dan opstaan bij de eerste wekker? Tien minuten langer is tien minuten langer, toch?

Afspraken maken

Voordat je cold turkey stopt met het wekken van je puber, is het wel zo handig om een paar afspraken te maken. Een afspraak kan bijvoorbeeld zijn dat je je puber één keer wekt, maar dat het daarna zijn verantwoordelijkheid wordt. Als hij of zij dan niet zelf reageert op zijn wekker en opstaat, is het ook zijn verantwoordelijkheid als hij te laat op school komt.

Biologische klok van een tiener

Maar hoe je het ook went of keert, het feit blijft dat de biologische klok van een puber verschuift. Het is belangrijk om te proberen hen aan een regelmatig slaap-waakritme te houden. Een goede slaap is belangrijk voor de gezondheid en het welzijn van tieners en heeft invloed op concentratie, stemming en prestaties.

Een goede nachtrust

Om je puber een goede nachtrust te laten krijgen, moet je dus die biologische klok een beetje beïnvloeden. Dit doe je onder andere door je tiener minimaal een uur voor slagen gaan, niet meer op een scherm te laten. Het blauwe licht van bijvoorbeeld een telefoon of een tablet remt de productie van melatonine (het slaaphormoon in het lichaam).

Begin met een glas water

Het is een wetenschappelijk feitje, als je lichaam niet genoeg vocht heeft, kan het een heleboel negatieve bijwerkingen ondervinden. Dat kan gaan van stemmingswisselingen en concentratieproblemen tot meer hoofdpijn en een trage stofwisseling.

Om de dag goed te beginnen, kun je je tiener een glas water geven. Niet alleen zal het water hun lichaam en hersenen van brandstof voorzien, maar het zal hen ook een energieboost geven en hen veel alerter maken om hun dag te beginnen.

De wekker

Wanneer je wekker je het meest irritante piepgeluidje laat horen om je wakker te krijgen… Ja, daar wordt niemand vrolijk van. Zeker je puber niet! Zorg voor een wekker met een prettig deuntje. Of het nu gaat om wakker worden met rap- of popmuziek, het ontspannende geluid van golven, een regelrechte sonische dreun of kwetterende vogeltjes, er is vast wel een wekker die je tiener uit bed krijgt.

Wake-up light

Dit is ook echt een goede tip om je puber wakker te krijgen in de ochtend. Een wake-up light is een natuurlijke zonlicht wekker die je helpt om op een natuurlijke manier wakker te worden. Deze kun je zelf instellen op het tijdstip waarvan je wil dat je puber wakker gaat worden.

Ritme, ook in het weekend

En dit is de laatste tip om je tiener zonder irritaties uit bed te krijgen. Laat het weekend hun slaap-waakritme van doordeweeks niet ontregelen. Hoe moeilijk het ook is om in het weekend een slaapschema aan te houden, het zal voor de biologische klok van je tiener ten goede komen. Zeker wanneer het weer maandagochtend is en je je vermoeide tiener een keer niet uit zijn bed hoeft te trekken.


puber uit bed

Afbeelding van Mohini Ochangco via Pixabay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *